Oldřich Vávra pro Finmag: Asijská online tržiště zaplavují Evropu zbožím. Pomůže ještě tvrdší regulace?

Asijské platformy jako Temu, Shein nebo AliExpress stále zvyšují svůj podíl na evropském trhu. Jen v loňském roce si Evropané objednali až 4,6 miliardy balíčků, často s výrobky, které neodpovídají evropským normám. To vytváří tlak na evropské obchodníky, kteří musejí dodržovat výrazně přísnější pravidla.

Organizace EuroCommerce předložila desatero návrhů, jak situaci narovnat. Patří mezi ně lepší spolupráce kontrolních orgánů napříč EU, vznik specializovaného týmu pro boj s nekalou konkurencí, přísnější vymahatelnost legislativy vůči mimoevropským prodejcům, reforma Celního kodexu nebo zavedení digitálního produktového pasu.

Podle Tomáše Prouzy, viceprezidenta EuroCommerce, prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) a viceprezidenta Hospodářské komory, je zásadní, aby evropská a česká pravidla platila pro všechny stejně. Problém ale není jen v samotných zákonech, ale v jejich vymáhání – to je často pomalé a neefektivní. Některé státy, jako Francie, přitom ukazují, že důsledný postup je možný.

Evropa však stojí před širší výzvou: velká část zboží, které nakupují jak spotřebitelé, tak e-shopy, pochází přímo z Asie. Cenová konkurenceschopnost evropských obchodníků je tak omezená už na začátku. Desatero EuroCommerce může přispět k férovějším podmínkám a bezpečnějšímu zboží, avšak cenový rozdíl zcela neodstraní.

Změny jsou potřebné – a rychle. Asijská tržiště mezitím pokračují v dynamické expanzi a evropský trh je nucen reagovat.

Přečtěte si celý článek k danému tématu ve Finmag od Oldřicha Vávry z Katedry marketingu FPH VŠE zde.

Oldřich Vávra pro Finmag: Asijská online tržiště zaplavují Evropu zbožím. Pomůže ještě tvrdší regulace?