Symbolika spotřebního chování v marketingu
V souladu se záměry a cíly projektu jeho řešení poskytlo následující výsledky:
- Byla zpracována klasifikace a typologie zapojení symbolů do marketingové komunikace (vrstvená rozvojová typologie) a klasifikace využívaných přisuzovaných významů.
- Byl zmapován a sémioticky analyzován výskyt symbolů v reklamních sděleních širokého okruhu českých a zahraničních tištěných médií. Následné komparace odkryly výrazné tendence a diference.
- Byly vymezeny hlavní faktory podmiňující postup zapojení symbolů do marketingové komunikace a problémové okruhy s tím spojené. Výsledkem komparační analýzy lexikonových souborů jsou doporučení pro jejich využití. Byl navržen a prověřen algoritmus rozhodování o zapojení symbolů do marketignové komunikace.
- Byly postiženy rozsah a dynamika sklonu spotřebitelů k symbolickému vnímání a spotřebnímu chování vzhledem k různým symbolickým a produktovým oblastem.
- Výzkum dekódovacích procesů při vybavení a výkladu symbolů v reklamních sděleních odkryl jejich determinanty, úspěšnost typů symbolů v relaci ke koncetraci jejich výkladu.
- Zkoumání výrobkové symboliky postihlo její význam při vnímání vybraných produktů. Byl specifikován význam symbolů pro image značky.
- Byly podchyceny diference mezi spotřebiteli při sklonech k symbolickému jednání, při vnímání symbolů v komunikaci i výrobkové symbolice.
- Byly postiženy hlavní symbolické roviny obalu. Byla prozkoumáno dekódování symbolů v logu.
- Metodické výstupy grantu jsou spojeny s původní aplikací sémiotické analýzy prostřednictvím techniky obsahové analýzy pro výzkum symbolů v marketingové komunikaci a pro širší využití v marketingu vůbec. Dále s aplikací výzkumných technik pro potřeby výzkumu dekódovacích procesů.
- Řešení projektu naplnilo díky zapojení studentů i předpokládané pedagogické záměry. Využití výsledků: Výsledky výzkumu (souborná studie) budou poskytnuty k využití komunikačním (zejména reklamním) agenturám, vybraným odborným médiím a marketingovým pracovištím, a to v souladu s pokyny GAČR.